čtvrtek 27. března 2014

Dobrý učitel nad zlato

Asi většina lidí, kdo na tenhle blog zavítá, tuší, že finština není zrovna ten nejjednodušší jazyk, který si člověk může vybrat. Já jsem si však finštinu ani nijak moc nevybrala, finština si vybrala mě, nebo teda úplně na rovinu si mě vybral jeden Fin. Kvůli němu jsem se rozhodla odjet do Finska a začít tu pracovat a studovat. No ale k finštině jsem to měla stále docela daleko, protože pracuju i studuju ve švédštině (což pro mě byla jasná volba, pokud to jde, všude se procpat se švédštinou).

Nevím, kdo tohle vymyslel, protože zůstat v klidu, když se člověk snaží vymyslet
 některý ze 16ti finských pádů, je celkem těžký úkol.

No ale díky tomu, že studuju na univerzitě, mám také přístup ke kurzům finštiny. Finštinu jsem se tak nějak chtěla učit od začátku, ale kupodivu jsem pro to dva roky vůbec nic aktivně nedělala. Nejdřív jsem byla v Brně, kde to byla dost nuda na jedné hodině týdně pro nefinštináře. Loni jsem si myslela, že jsem nejzaneprázdněnější člověk na světě, když pracuju 5 dní v týdnu, takže jsem se finštině věnovala minimálně. Teprve tenhle školní rok jsem s finštinou začala pořádně.

Existuje tisíc hůř znějících finských slov než elokuvateatteri!
Nicméně to ilustruje to, že ve finštině není moc mezinárodních slov.

Univerzita pořádá kurzy finštiny pro takzvané "degree students", což jsou ti mezinárodní studenti, kteří tu studují buď celého bakaláře nebo magistra. Úrovní je spoustu a přihlášení jednoduché. Můj první šok byl, když nás v září začalo asi tak 40 studentů. Očividně to byl šok i pro našeho učitele, který na nás na první hodině koukal jako na stádo. Naštěstí se brzy otrkal.

Můj finský učitel se jmenuje Yrjö a tenhle článek se jmenuje kvůli němu, protože Yrjö je nejlepší učitel jazyka, kterého jsem kdy měla. Naprosto vážně! První, co mě napadá je, že je fajn mít jednou za život učitele, ne učitelku na jazyk. Pak už mě napadá jen samá chvála na Yrja, který jednou i vyhrál jakousi anketu o nejlepšího učitele finštiny ve Finsku. Je fakt parádní, má 20 let praxi učení finštiny pro cizince, což je vidět. Je to neuvěřitelně živý člověk, který je schopný lézt po lavicích, ukazovat polohu krávy (při vysvětlování něčeho kolem jógy), zpívat, nahlas se smát, kreslit a názorně ukazovat. Do toho samozřejmě mluví zásadně pouze finsky a nutí nás mluvit finsky. Abych neopomněla gramatiku, i tu umí skvěle vysvětlit. Připadá mi to skoro neuvěřitelné, že jsem na takového člověka narazila. Opravdu mi dal naději, že jednou tu zákeřnou finštinu pokořím. A kupodivu mi jde finština líp než před rokem. Mám před sebou ještě hodně práce, ale tenhle rok mě určitě dobře nasměroval. Mám z toho už několik týdnů radost. Jazyky jsou super, ale bez dobrého učitele je to občas dost těžké. Takže já jsem strašně ráda, že mi to takhle vyšlo. A ještě jeden důkaz, proč je Yrjö super je, že nám organizuje extra konverzační hodiny. Takže pokud člověk chce, má finštinu místo dvou lekcí týdně, třikrát.

A tady pár zajímavých zábavných jazykových obrázků, které potěší asi zřejmě jen finštináře :)




Žádné komentáře:

Okomentovat